• 29 באוגוסט 2022
  • 3 דקות

עמדות טעינה לרכב חשמלי

בשנים האחרונות השימוש ברכבים חשמליים בישראל עולה מדרגה: עם זינוק של מאות אחוזים במכירות ועשרות דגמים שונים של יצרניות וותיקות וחדשות, הביקוש לרכבים חשמליים ממשיך לצמוח

מושגיםבטיחות
עמדת טעינה לרכב חשמלי

למידע על ביטוח רכב חשמלי של הפניקס

זאת בין היתר בשל עלויות התחזוקה הנמוכות של הרכב החשמלי, ובראשן עלויות הטעינה הנמוכות ביחס לרכבי בנזין. כל אלה מובילים להתעניינות גוברת ברכבים חשמליים בכלל – ובטווחי הנסיעות ועמדות טעינה לרכבים חשמליים בפרט. מהן סוגי העמדות הקיימות, ואיך תבחרו את הסוג המתאים ביותר עבורכם?

סוגי עמדות טעינה

לצד היתרונות הרבים שמקנה השימוש ברכב חשמלי, הזמן הנחוץ לצורך טעינת רכב חשמלי ארוך יותר ביחס לזמן התדלוק של רכבי בנזין. אפשרויות הטעינה, שמעסיקות ישראלים רבים השוקלים לעבור לרכב חשמלי, הולכות ומתפתחות עם השנים, וכוללות כיום שלושה סוגי טעינת רכב חשמלי: טעינה איטית, טעינה מהירה וטעינה מואצת. המהירויות נבדלות זו מזו בהספק שלהן (בקילוואט לשעה): ככל שההספק גבוה יותר, כך הטעינה מהירה יותר. לשם המחשה, עמדה איטית יכולה להטעין את הסוללה במלואה תוך 6-12 שעות, עמדת טעינה מהירה מקצרת את הזמן ההטענה לכ- 4 שעות בממוצע ועמדת טעינה מואצת יכולה לטעון תוך חצי שעה כ- 80% מהסוללה.

חשוב לשים לב: לעיתים קרובות כאשר מדברים בארץ על עמדת טעינה מהירה, מתכוונים למעשה לעמדת הטעינה המואצת.

עמדת טעינה איטית ומהירה

טעינת סוללה לרכב חשמלי בעזרת עמדת הטעינה האיטית מאופיינת בהספק נמוך בגובה 3.5 קילוואט, ומכאן גם זמן הטעינה הארוך יותר העומד על 6-12 שעות עד למילוי הסוללה. לעומת זאת, ההספק של עמדת הטעינה המהירה עומד על 7-22 קילוואט, מה שמאפשר לקצר את זמן הטעינה לכ- 4 שעות. עמדות הטעינה האיטית והמהירה הן מסוג AC: מדובר בזרם החשמל המשמש ברשת החשמל הביתית. בעמדות מסוג זה ההמרה לזרם DC שמטעין את הסוללה מתבצעת ע"י ממיר פנימי ברכב.

מכיוון שעמדות אלה פועלות בעזרת מתח חשמלי הנחשב לגבוה יותר ביחס לשקע החשמל הסטנדרטי, התקנתן מחויבת להתבצע ע"י איש מקצוע.

לצד עמדת הטעינה הנייחת, ניתן לעשות שימוש בעמדת טעינה ניידת: לרוב מדובר בכבל בלבד, המתחבר לשקע החשמל הביתי (מה שקרוי "כבל סבתא"). היתרון של פתרון זה הוא ביכולת להטעין את הרכב כשאין בסביבה עמדת טעינה נייחת, למשל כאשר אתם נמצאים הרחק מהעמדה הביתית. מסיבה זו תמיד כדאי שתהיה ברכב עמדת טעינה ניידת. ציוד זה גם מכוסה במסגרת ביטוח הרכב החשמלי של הפניקס, במקרה של גניבה או נזק מתאונה.

עמדת טעינה מואצת

אם עמדת טעינה מהירה לרכב חשמלי יכולה להטעין את הרכב תוך 4 שעות, עמדת טעינה מואצת יכולה להטעין 80% מהסוללה תוך חצי שעה. זאת בשל ההספק הגבוה שנע בין 50 ל- 250 קילוואט. מדובר בעמדת טעינה מסוג DC, שבה ההמרה מזרם AC לזרם DC מתבצעת בעמדת הטעינה עצמה. בשל ההספק הגבוה והתשתית שמצריכה עמדה מהסוג הזה, היא תותקן לרוב במקומות ציבוריים. עמדה שכזו מצריכה תשתית מיוחדת, ולכן השימוש בה כרוך בעלויות גבוהות יותר ביחס לסוגי הטעינה האחרים. בנוסף, טעינה מואצת עשויה להוביל במקרים רבים לשחיקה מהירה יותר של הסוללה.

למרות יכולות הטעינה המרשימות, השאלה היא האם יש הכרח בעמדת טעינה מואצת? בשנים האחרונות חל זינוק בקיבולת הסוללה הממוצעת ברכבים חשמליים, ובטווח הנסיעה שהיא מספקת. כך למשל ישנם רכבים המאופיינים בטווח נסיעה של כ- 300, 400 ואף למעלה מ- 500 ק"מ. לשם המחשה, המרחק מקריית שמונה לאילת עומד על 502 ק"מ.

בנוסף, חשוב לזכור שרוב הטעינות מתבצעות בעמדת הטעינה הביתית, ובמצב שכזה מהירות ההטענה פחות קריטית (במיוחד לנוכח העובדה שעמדת הטעינה הביתית היא במקרים רבים עמדת טעינה מהירה לרכב חשמלי, שיכולה למלא את הסוללה תוך 4 שעות).

עמדת טעינה ביתית

כפי שכבר הבנו, רוב הטעינות מתבצעות בעמדת הטעינה הביתית ובמצב שכזה הנחיצות בטעינה מואצת אינה גבוהה: מגיעים הביתה, מחברים את הרכב החשמלי לעמדת הטעינה ותוך מספר שעות הסוללה מלאה.

עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי היא כאמור מסוג AC, בהספק שנע בין 3.5 קילוואט בעמדה האיטית ועד 7-22 קילוואט בעמדה המהירה. הטעינה בכל אחת מעמדות אלו מתבצעת באמצעות שני חיבורים אפשריים: Type 1 – חיבור בתקינה אמריקאית ו- Type 2 – חיבור בתקינה האירופאית, הנחשב לנפוץ יותר בארץ. שני החיבורים אמורים להגיע עם כבלים תואמים שנועדו לאפשר לכם להטעין את הרכב, בין אם הוא מצויד בסוג החיבור הראשון או השני. בכל מקרה, מומלץ להתייעץ עם חשמלאי מוסמך המנוסה בהתקנת עמדות טעינה.

כמובן שבעת התקנת עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי, חשוב להביא בחשבון את מכלול השיקולים, כגון: מהו מיקום עמדת הטעינה – האם בבית פרטי או בבניין משותף, שבו צריך לקבל את הסכמת הדיירים? במידה שמדובר בהתקנה בבית משותף: מהי הקרבה של עמדת הטעינה לתשתית החשמל של הבניין? האם החניון מקורה או חשוף לפגעי מזג האוויר?

לסיכום
כפי שהבנו, ישנם 3 סוגי טעינה הנבדלים זה מזה בהספק ובמהירויות ההטענה השונות. רוב הטעינות בישראל מתבצעות בעזרת עמדת הטעינה הביתית, האיטית או המהירה. הטעינה הביתית היא הפתרון הנגיש והנוח ביותר, אך ניתן גם לבדוק את פריסתן של העמדות הציבוריות ובעת הצורך להיעזר בהן. לצד התאמת סוג ואופן הטעינה לצרכים שלכם, חשוב גם לבחור ביטוח רכב חשמלי שמתאים למאפייני הרכב החשמלי שרכשתם. כמבטחת הרשמית של רכבי Tesla, Geely ו- Aiways, המומחיות של הפניקס בביטוח רכבים חשמליים מאפשרת לכם לקבל מענה מותאם אישית לצרכי הרכב החשמלי שלכם, כולל מגוון הרחבות ייחודיות. ביטוח הרכב החשמלי של הפניקס מכסה בין היתר את ציוד הטעינה שברכב בעת גניבה ותאונה, וכן את הנזקים שעלולים להיגרם בזמן טעינת הרכב בעמדת הטעינה.

החברה עושה מאמצים בכדי לוודא שהמידע המוצג בכתבה הינו המידע השלם והמדויק, אולם עשויים להיות שינויים ו/או להופיע בכתבה אי דיוקים ו/או שגיאות. הסתמכות על המידע הינה באחריות עושה השימוש במידע בלבד. החברה לא תישא באחריות כלשהי בגין כל נזק ו/או הפסד מכל מין וסוג שהוא העלולים להיגרם, בין במישרין ובין בעקיפין, כתוצאה מהסתמכות על מידע זה. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי או כל ייעוץ אחר המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. הפניקס חברה לביטוח בע"מ.

אולי יעניין אותך גם…

image description