נהג ותיק בביטוח רכב: כמה סוגי נהגים ישנם?
פרמטרים המשפיעים על חישוב הפרמיה
תנאי פוליסות ביטוח רכב מוגדרים ונקבעים על-פי רמות הסיכון. קיים קשר ישיר בין רמת הסיכון של בעל הפוליסה לבין הפרמיה שיידרש לשלם.
קיימים מספר פרמטרים לחישוב הפרמיה ובהם: גיל הנהג, ותק נהיגה, היעדר תביעות, צירוף נהג חדש, ועוד.
אחד הפרמטרים החשובים ביותר הוא סיווגו של הנהג על-פי קבוצת שיוך.
נהג ותיק
נהג שגילו מעל 24 שנים, המחזיק רישיון נהיגה במשך שנה לפחות. נהג שגילו מעל 24, אך רישיון הנהיגה שלו בן פחות משנה, לא ייחשב נהג ותיק.
מההיבט הביטוחי, הפרמיה שישלם ותנאי הפוליסה שלו יהיו רגילים, בהתאם לתעריפים של חברת הביטוח בה בחר.
נהג ותיק שהשלים שלוש שנים ללא תביעות נגד חברת הביטוח, זכאי להנחת היעדר תביעות. זו עשויה להוזיל את הפרמיה בשיעור ניכר.
חברות הביטוח מציעות הנחות נוספות לנהגים זהירים בני 35 ומעלה וגם לבני 50 ומעלה. במקרים כאלה, הפרמיה עשויה להיות נמוכה בעשרות אחוזים בהשוואה לתעריף הרגיל.
ככלל, ככל שהנהג מבוגר יותר, זהיר יותר וללא תביעות, כך ישלם פחות עבור הביטוח.
נהג חדש
קבוצת הנהגים הבעייתית ביותר, הן מבחינת דרישות חברות הביטוח והן מבחינת דרישות החוק. נהג חדש הוא כל מי שברשותו רישיון נהיגה פחות משנה, ולא משנה מהו גילו.
בגלל המעורבות הגבוהה של נהגים חדשים, בעיקר בגילאים צעירים, בתאונות דרכים קטלניות, חוקקו מספר חוקים שנועדו לצמצם את מעורבותם בתאונות.
בין החוקים החשובים והמהותיים ביותר - חוק המחייב נהג חדש להציב שלט "נהג חדש" בצבע צהוב זרחני בחלון האחורי של הרכב, כדי להבהיר לנהגים שמאחוריו שעליהם לשמור מרחק ולנהוג בהתאם.
חוק נוסף מחייב נהג חדש לצרף לכל נסיעה נהג מלווה ותיק, במשך שלושה חודשים מיום קבלת הרישיון. הנהג המלווה חייב להיות בן 24 לפחות ובעל ותק של חמש שנות נהיגה לפחות. החוק נועד לחזק את הביטחון העצמי של הנהג החדש, ולהוציא לו מהראש מחשבות על נהיגה פרועה וחסרת אחריות.
חוק נוסף מגביל את מספר הנוסעים שמותר לנהג צעיר מגיל 21 להסיע ברכב. לאחר תקופת הנהג הוותיק המלווה, בה מספר הנוסעים אינו מוגבל, הוא מוגבל להסעת שני נוסעים בלבד בשנתיים הראשונות שלו כנהג.
מבחינת חברות הביטוח - משום שנהגים חדשים הם ברמת סיכון גבוהה ביותר, מהסיבות הידועות (חוסר ניסיון, נטייה לנהוג בפראות כדי להרשים, מעורבות גבוהה בתאונות קטלניות), הפרמיה וההשתתפות העצמית שהן גובות, גבוהות מהממוצע.
נהג צעיר
נהג שעדיין לא מלאו לו 24 שנים. למעשה, מדובר בנהגים שבחלקם מחזיקים ברישיון נהיגה למעלה משנה ויצאו מהגדרת "נהג חדש", אך מבחינת חברות הביטוח, עדיין נמצאים בקבוצת סיכון גבוהה יותר מאשר נהגים ותיקים. לכן, גם הם נדרשים לשלם פרמיה והשתתפות עצמית גבוהות יותר בהשוואה לתעריפים הרגילים.
נהג מונית
נהגי מוניות מבלים שעות ארוכות מדי יום בכבישים. מכאן שהם חשופים יותר לתאונות ולפגיעות, מאשר נהגים אחרים. היתכנות תביעה בגין תאונה או נזק לרכב גבוהה בצורה משמעותית לעומת יתר הנהגים, ולכן פוליסת הביטוח לנהג מונית תהיה אף היא גבוהה מהממוצע.
מורה נהיגה
מורה נהיגה הוא אמנם נהג ותיק, אך בשל הסיכון הגבוה יותר הכרוך בעבודתו (שהרי ההגה נמצא בידיים של תלמידים חסרי ניסיון), הוא מחויב בתשלומי פרמיה והשתתפות עצמית גבוהים יותר בהשוואה לנהגים ותיקים מן השורה.
נהג מזדמן
בקבוצה זו נכללים אלה אשר נוהגים ברכב בצורה מזדמנת, בהסכמתו של בעל הרכב, כמו מכונאים במוסך, דיילי חנייה וכדומה. כל עוד הם מחזיקים ברישיון נהיגה תקף, כל התנאים של פוליסת הביטוח תקפים גם לגביהם.
עוד באתר הפניקס:
משמעות הוותק של המבוטח בביטוחי רכב
גובה השתתפות עצמית בביטוח רכב – כל המידע
דברים נוספים שכדאי לדעת על ביטוח רכב
החברה עושה מאמצים בכדי לוודא שהמידע המוצג בכתבה הינו המידע השלם והמדויק, אולם עשויים להיות שינויים ו/או להופיע בכתבה אי דיוקים ו/או שגיאות. הסתמכות על המידע הינה באחריות עושה השימוש במידע בלבד. החברה לא תישא באחריות כלשהי בגין כל נזק ו/או הפסד מכל מין וסוג שהוא העלולים להיגרם, בין במישרין ובין בעקיפין, כתוצאה מהסתמכות על מידע זה. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי או כל ייעוץ אחר המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. הפניקס חברה לביטוח בע"מ.