
מהי תביעת ביטוח?
תביעת ביטוח הוא מצב בו מבוטח או מבוטחת מגישים לחברת הביטוח בה הם מבוטחים בביטוח מקיף דרישה להפעיל את הסעיף הרלוונטי בחוזה ההתקשרות ביניהם ולתקן את הנזק ברכב על חשבון חברת הביטוח. ע”פ הנתונים של איגוד חברות הביטוח בישראל, מבוטחים בישראל מגישים כ-380 אלף תביעות ביטוח רכב בשנה – מספר שכולל גם גניבות רכבים ונזקים שנגרמו מנזקי מזג אוויר, שריפות וכדומה.
במקרה ומוגשת תביעת ביטוח והאשם בתאונה הוא המבוטח, מעבר לתשלום ההשתתפות העצמית שהוא מחויב לה, סביר שגם הפרמיה העתידית שלו תספוג התייקרות מסוימת. ככל שנהג זהיר יותר הוא משלם פרמיה נמוכה יותר, ככל שיהיה מעורב בתאונות דרכים, יראה התייקרות בעלות הפרמיה ולעיתים גם התייקרות בדמי ההשתתפות העצמית.
התייקרות הפרמיה העתידית ביחד עם דמי השתתפות עצמית בכל פוליסת ביטוח רכב הם מנגנונים המגנים על חברות הביטוח מפני ריבוי תביעות מחד, ועל המבוטחים מפני התייקרות במחירי הביטוח מאידך. מאחר והגשת תביעת ביטוח משפיעה על הפרמיה העתידית ומצריכה בכל מקרה את תשלום דמי ההשתתפות, המבוטחים יעדיפו לתקן נזקים קלים מכיסם. אם היינו מגישים תביעה לתשלום הוצאות נזקים על כל שריטה קטנה ברכב, חברות הביטוח היו עמוסות תביעות ופרמיית הביטוח הייתה מרקיעה.
תביעת ביטוח: מה עושים במקרה של תאונה?
בכל מקרה של תאונת דרכים או דפיקה משמעותית בגינה אתם מתכוונים לתבוע את הביטוח עליכם לדאוג לאיסוף כמה שיותר מידע כבר במקום ולהעבירו בהקדם האפשרי לחברת הביטוח.
צלמו את האירוע ואת הנזקים שנגרמו בו מכל כיוון ועדיף גם בוידאו, רשמו לפניכם את פרטי הנהג או הנהגים המעורבים בתאונה כולל כתובת מגורים, מספר ת”ז, מספר רישיון ומספר רכב. כמו כן, כדאי לצלם את תעודת הביטוח שלו רכש צד/מקיף ולא רק את ביטוח החובה או לפחות לרשום את שם חברת הביטוח בה הוא מבוטח.
במקרה ועירבתם משטרה באירוע, יש להגיש ביחד עם כל הפרטים הנ”ל גם את הדו”ח המשטרתי שהופק על האירוע. זה המקום להגיד שהגשת תביעת ביטוח אמנם נחשבה בעבר להליך מסובך, בירוקרטי וארוך במיוחד, אך הדברים נעשו פשוטים יותר היום ובפניקס אפשר אף לקבל הדרכה והכוונה בהגשת תביעה דרך הוואטסאפ .
בכל מקרה, מומלץ לא להבטיח דבר לשאר המעורבים בתאונה, לא להודות בחבות, להציע פשרה או תשלום ולמסור מידע שאינכם חייבים למסור על פי הדין. חברת הביטוח לא תהיה אחראית על הבטחות שהפרחתם ברגעי הלחץ שלאחר תאונה.
את הגשת התביעה באופן מעשי תוכלו לעשות דרך אתר הפניקס או דרך סוכן. מלאו את מסמך התביעה אונליין והעלו את כל המסמכים הרלוונטיים או הורידו את הטופס למילוי ושלחו ביחד עם המסמכים, התמונות והתיעוד במייל, בהודעת אסמס או בדואר.
חברת הביטוח תאשר את קבלת התביעה ובמקרה של חסר במסמכים רלוונטיים, תתבקשו להשלים את החסר.
תוך 30 ימים מיום קבלת כל המסמכים הנדרשים, על חברת הביטוח לבצע ולהשלים את הפעולות הנדרשות כדי לברר את היקף הזכאות שלכם והיא תשלח את פירוט מרכיבי התשלום והעתק אומדן השמאי. אם יתברר כי אינכם זכאים לתגמולי ביטוח, תקבלו על כך הודעה המפרטת את הסיבות לכך. במקרים מסוימים מתעכב הליך הטיפול בשל צורך במידע נוסף ובסיוע ממומחים חיצוניים. על חברת הביטוח ליידע אתכם על כך ולפרט את הסיבות לעיכוב בתשובתה.
בתשובתה של חברת הביטוח לגבי גובה התשלום או ההחזר המגיע לכם, יצוין גם גובה מרכיב דמי ההשתתפות. לא תקבלו במעמד זה אומדן לגבי התייקרות הפוליסה העתידית שלכם וזה תלוי בגורמים כמו כמה פעמים תבעתם את הביטוח בעבר.
תביעת ביטוח במקרה של תאונה עם נפגעים
בתביעת ביטוח לנזקי גוף אתם למעשה תובעים את ביטוח החובה, זה שנועד לכסות אתכם אך ורק במקרה של פגיעות בגוף. במקרה ונפגעתם בתאונה בעודכם הנהגים עליכם להגיש את התביעה לחברת הביטוח שלכם. במקרה ונפגעתם כנוסעים ברכב או שנפגעתם על ידו כהולכי רגל עליכם להגיש את התביעה לחברת הביטוח של הנהג.
נפגעתם בתאונה ואתם מגישים תביעת ביטוח? זה המידע ואלה המסמכים שעליכם לצרף:
מידע מפורט על נסיבות האירוע, צילום רישיון נהיגה שלכם או של הנהג, בהתאם לאירוע, צילום תעודת ביטוח חובה בתוקף בעת התאונה, צילום רישיון רכב, אישור משטרה, מסמכים רפואיים, אישור אי-כושר עבודה, קבלות על הוצאות, אסמכתא להפסדי שכר שאתם טוענים להם וכו’. על חברת הביטוח הנתבעת לחזור אליכם בתוך 30 יום עם תשובה או עם דרישה לקבלת מסמכים רלוונטיים נוספים להשלמת הטיפול בתביעה.
תביעת ביטוח בתאונה שהמבוטח אינו אשם בה
במקרה ואינכם אשמים בתאונה באפשרותכם כמובן לתבוע את חברת הביטוח של הנהג הפוגע (ביטוח צד ג’ שלו). במקרה זה תקבלו מחברת הביטוח שלכם אישור אי הגשת תביעה שמאפשר לכם לבצע את ההליך כצד שלישי מול חברת הביטוח הרלוונטית (שיכולה למעשה גם להיות אותה חברת ביטוח). בכדי למנוע מצב בו מבוטח תובע את חברת הביטוח של עצמו ואת חברת הביטוח של הנהג הפוגע, לא תוכלו להתקדם בתביעת צד שלישי ללא מסמך אישור אי הגשת תביעה מחברת הביטוח שלכם.
כשתגישו תביעת ביטוח צד שלישי יש לצרף למסך אישור אי הגשת תביעה גם דו”ח שמאי, צילומי הנזק ואם כבר תקנתם בעצמכם את הנזקים – שימרו והגישו את החשבוניות מהמוסך.
אם אתם הצד השלישי שנתבע, תודיע לכם חברת הביטוח על כך תוך 7 ימים מקבלת מסמכי התביעה אצלה ותבקש מכם אישור לתשלום לצד ג’. עליכם לאשר את התשלום או להתנגד לו ולטעון לחוסר אשמה בתוך 30 ימים, אחרת תראה בכך חברת הביטוח כאישור שלכם לתשלום. האם יש בכך כדי להשפיע על הפרמיה העתידית שלכם? כן.
מה קורה לביטוח הרכב לאחר תאונה?
באופן מיידי לא קורה לפרמיית ביטוח הרכב שלכם דבר, אך אתם תתקלו בשינוי כשתבקשו לחדש אותה או לרכוש פוליסת ביטוח רכב חדשה בחברת ביטוח אחרת. בחברת הביטוח שלכם תביעות הביטוח מתועדות והן יחושבו אוטומטית בפרמיה הבאה.
אם תעברו לחברה חדשה תתבקשו להגיש אישור אודות העבר הביטוחי לשלוש השנים האחרונות או להציג דו”ח תביעות לתקופה זו, הנקרא עבר ביטוחי. כאמור, ככל שהעבר הביטוחי שלכם “עשיר” יותר, כך תשלמו פרמיית ביטוח גבוהה יותר . אתם יכולים לראות בכך את דרכה של חברת הביטוח לצ’פר נהגים זהירים שאינם מעורבים בתאונות דרכים ולהעניש נהגים חסרי זהירות ואחריות על הכביש.
אנחנו לא יכולים להגיד לכם בדיוק בכמה תעלה הפרמיה שלכם כשתבקשו לרכוש ביטוח רכב לאחר תאונה משום שהנתון הזה תלוי, כאמור, בגורמים שונים.
בכל אופן, כדאי לשקול בכובד ראש הגשת תביעת ביטוח רכב ולנסות להבין מראש כמה זה יעלה לכם בפועל – מדמי ההשתתפות ועד התייקרות התשלום על ביטוח הרכב העתידי שלכם.
החברה עושה מאמצים בכדי לוודא שהמידע המוצג בכתבה הינו המידע השלם והמדויק, אולם עשויים להיות שינויים ו/או להופיע בכתבה אי דיוקים ו/או שגיאות. הסתמכות על המידע הינה באחריות עושה השימוש במידע בלבד. החברה לא תישא באחריות כלשהי בגין כל נזק ו/או הפסד מכל מין וסוג שהוא העלולים להיגרם, בין במישרין ובין בעקיפין, כתוצאה מהסתמכות על מידע זה. האמור לעיל הינו לידיעה כללית, מהווה תמצית וכחומר רקע בלבד. אין באמור לעיל בכדי להוות ייעוץ ו/או המלצה ו/או חוות דעת מכל סוג שהיא לרכישה ו/או הצטרפות למוצר והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי הניתן עפ"י דין. בכל מקרה של סתירה בפרשנות בין תנאי הפוליסה למידע האמור, יגברו תנאי הפוליסה. כל האמור לעיל הינו תמצית בלבד וזכויות המבוטח יהיו בהתאם לתנאי הפוליסה וסייגיה. מכירת המוצרים כפופה להוראות כל דין להליך חיתום ולנהלי החברה ותתחשב בנתונים האישיים של כל אדם. הפניקס חברה לביטוח בע"מ.