
להלן סקירת החוקים השונים בתחום ביטוח הרכב:
-
חוק ביטוח חובה
חוק זה, שנכנס לתוקפו בשנת 1970, מחייב כל בעל רכב או כלי ממונע אחר לבטח במסגרתו את כלי הרכב שלו בביטוח חובה. ביטוח זה מכסה, למעשה, את האחריות לנזקי הגוף שייגרמו לנהג, לנוסעים ברכב וגם להולכי רגל ולנוסעים ברכב שנפגע, במידה והרכב יהיה מעורב בתאונת דרכים עם נפגעים.
ביטוח חובה הוא הביטוח המינימאלי הנדרש מכל בעל רכב, ואסור לאף כלי רכב לנוע בדרכים מבלי שיהיה לו כיסוי של ביטוח חובה.
הכיסוי הביטוחי לנפגעי תאונות דרכים ניתן במשך השנים באמצעות תאגיד הביטוח "אבנר", שהוקם במיוחד למטרה זו. מתחילת 2003, בעקבות הרפורמה אשר הונהגה בענף ביטוח רכב חובה (ראו חוק ביטוח רכב מנועי, 1997), חדלה "אבנר" לעסוק בביטוח זה ופעילותה צומצמה בהדרגה למינימום. -
חוק פיצוי לנפגעי תאונות דרכים
חוק פיצוי לנפגעי תאונות דרכים (פלת"ד), אשר חוקק בשנת 1975, מסדיר את נושא הפיצויים לכל מי שנפגע פיזית בתאונת דרכים (נהג, נוסעים או הולכי רגל), מבלי להתייחס לצד האשם בגרימת הנזק הגופני. חוק זה משלים את חוק ביטוח החובה שנחקק חמש שנים קודם לכן, וכיום, למעשה, הוא חלק אינטגראלי מחוק ביטוח חובה. -
חוק ביטוח רכב מנועי
חוק זה עבר בכנסת בחודש יולי 1997, ובמסגרתו הוחלט כי חלקו של תאגיד "אבנר" בביטוח החובה יילך ויקטן בהדרגה, תוך כדי עלייה בחלקן של חברות הביטוח, עד שבשנת 2003, כל האחריות תוטל על כתפיהן של חברות הביטוח בלבד, ללא ביטוח משותף עם "אבנר". כיום, על חברות הביטוח לטפל בכוחות עצמן בפיצוי לנפגעי תאונות דרכים, לגבי כל הפוליסות שהונפקו מה -1 בינואר 2003 ואילך. -
חוק ביטוח רכב
חוק זה, שנכנס לתוקפו בתחילת 2004, ביטל למעשה את התעריפים האחידים והקבועים של ביטוחי הרכב שהיו נהוגים עד אז. כניסתו של החוק לתוקף, חוללה תחרות עזה בין חברות הביטוח. הן הוזילו את תעריפי הביטוח בשיעורים ניכרים והחלו להציע תוספות אטרקטיביות לביטוחים הקיימים, כדי למשוך לקוחות מהחברות המתחרות.
הודות לחוק זה גדל מאוד מבחר ההצעות לביטוח רכב, הנבדלות בצורה משמעותית זו מזו גם בתעריפים וגם בתנאי הפוליסה. -
הצעת חוק לתיקון פקודת ביטוח רכב מנועי (נכון לספטמבר 2008)
הצעת חוק זו משנת 2007, כוללת מספר שינויים לחוק ביטוח חובה משנת 1970. שני התיקונים החשובים הכלולים בה: החלת האפשרות להשתתפות עצמית בענף ביטוח חובה לרכב, וביטול הסמכות לפטור רשויות מקומיות ותאגידים מהחובה לרכוש ביטוח על השימוש בכלי הרכב שבבעלותם. -
חוק להרתעה נגד שיכרות
בחודש מאי 2007 אישרה ועדת השרים לחקיקה הצעת חוק, הקובעת כי נהג שיכור יפוצה בשיעור של 70% מסך הכיסוי הביטוחי בפוליסה שלו, עבור נזקים שייגרמו לרכבו בתאונה שהוא האשם בה.
חוק זה חוקק במטרה ליצור הרתעה כנגד התופעה המתפשטת של נהיגה במצב שיכרות, אשר גרמה בשנים האחרונות למספר לא מבוטל של תאונות קטלניות.
מאידך, חברות הביטוח ימשיכו להיות אחראיות בשיעור מלא לכל הנזקים שייגרמו לצד שלישי כתוצאה מפגיעת הנהג השיכור ברכבם.
עוד בנושא
החברה עושה מאמצים בכדי לוודא שהמידע המוצג בכתבה הינו המידע השלם והמדויק, אולם עשויים להיות שינויים ו/או להופיע בכתבה אי דיוקים ו/או שגיאות. הסתמכות על המידע הינה באחריות עושה השימוש במידע בלבד. החברה לא תישא באחריות כלשהי בגין כל נזק ו/או הפסד מכל מין וסוג שהוא העלולים להיגרם, בין במישרין ובין בעקיפין, כתוצאה מהסתמכות על מידע זה. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי או כל ייעוץ אחר המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. הפניקס חברה לביטוח בע"מ.